Container Icon

Friends Like You.


Salamun’alaikum… Have a good day to you alls…  J
            “You alls ni kan…” This statement made me remember to my lecturer… She’s pregnant while she lecturing me last two semesters…

[Have you recognized? Not yet? Please close your right eyes if I made mistakes or misspell or my grammar. I’m not so fluent, surely! People need to brave even in writing. Talking is easier than writing. Ahahaha=)]
Isn’t it that I have no point to talk? [Write, okay? J ] With my age, my knowledge is still not or cannot be share to others since I must learn more, more and much from others.
           
Do you have friends?
*I have too much friends, I cannot counting it… Arghhh… [I’m really amazing with you.]
*I have a friend that very valuable to me. I really don’t want to lose him unless we are separated by death. I’m blessing to know and have him/her. He is my husband or She is my wife. [ Wow!!! I’m really very ‘jelly’ jealous to you. Jelly? =) ]

Yup! You and I have friends. I think maybe they are in reality or virtual world. Okay. When we start make friends and become friends, of course we adapt to know each other the attitudes, behaviours and anything that can be shared. Can you really say confidentially that you know him/her well after 5 years? 10 years? 30 years? 50 years? JJJ

Actually we don’t know them very well because they tend to change. And we have to understand because we also change. Hope to a better person, right? When we start becoming friends, we try to understand the character each other. Sometimes after many years, we still not really understand him/her very well. Isn’t it? J We need more patients to be a good friend. If you still friends with him/her until die, the period of time is a learning process to know more each other, truth. Then, what? I’m still learning to know my friends now J and want to make more new friends. Like you? J

A good friend is a person that can bring you to become a better person than before. [Repeating? Uhukkk J ] But you should let yourself change happily. Everything that we made happily because of Allah, we will not felt regret later if people critic yours. We don’t want to feel hurt, right? So, change happily and become a better person only because of Allah. No one will be perfect except Prophet s.a.w.

Sometimes we cannot have all good friends in one time with us. Surely I and friends have some attitudes that will not perform nicely to us. But what make you still stand to have friends like me or them? The main reason is because of Allah. They still have many good attitudes that I and you can follow. Why have to unfriend JUST because of an attitude that you and he/she hate or didn’t like? So, just accept and learning to know more and more each other.

I love my friends and trying to be a good friend. JJJ
To have many friends like you and you, what a good life I have. Thanks to Allah...Alhamdullillah.
But... I'm sorry cannot be like what you expect from me. Don't let your hand go from me. I will tight you in my heart. Friends? What the most thing valuable to us. Love them

Tata [Tii…TT]
I’m sorry if my words hurt you and always smiles… J
[ My grammar, spelling and other thing… I’m sorry and really meant it. Peace yoshhhh… Aigooo~~ ]






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Aku Jatuh Cinta Seminit Cuma...=)

.: Saat ketemu, aku kabur biasa... Kau seperti yang lainnya lebih-lebih lagi usiamu yang terlalu muda... Pandanganku mungkin tidak lebih kepada pandangan kepada ucapan ilmumu... Akan tetapi bila teguran 'tangan lenaku' mengatakan Si Dia persis Ya lebih-lebih lagi bila Si Dia tersenyum mesra. Aku kaget seketika... Ingin melihatnya, mencuri-curi pandangnya... Ya Allah, ia persis sekali. Aku sudah jadi tidak ketahuan... Astaghfirullah... Apakah aku tidak bisa membuangnya terus dalam hidupku? Apa niatku mencuri-curi pandangnya??? Sememangnya ia agak persis. Adik-adik 'tangan lenaku' juga mengatakan yang Si Dia ada persis Ya bila sekali pandang... Aku tersenyum seketika. Sememangnya aku mudah perasa, oppsss!!! Mungkin perasan. =)) Kata Arasso, sahabat hatiku... Seminit pun boleh jatuh rasa juga selepas seminit itu, rasa itu boleh pergi... Aghh... Aku sangat juga bersyukur pernah mengetahui kewujudannya... Apalah aku ni yang mudah jatuh rasa dan akan mengusirnya ia dengan sendirinya untuk menyimpan yang lebih pasti... Untuk Rasaku...=)) Semoga Si Dia itu mendapat berkat dan dilindungiNya... Aku suka 'tangan tersenyum' untuk Si Dia... Ini tidak dapat diellakkan, mungkin sehingga aku dapat melupakannya 100%...=)...=)) :.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

MENYEPI LEBIH BAIK...

Salamun’alaikum. Sihat ke semua2. Menyepi? Terniat dihati tidak mahu berblogging disini. Ingin berhenti menulis apa yang dihati, difikirkan. Ingin kembalikan laman ini kepada tuan rumah sebenar. Cik Pah, Sya Ya akan pulangkan tanah anda kepada tuan rumah suatu hari ni nanti.

Mungkin ini entri terakhir untuk Sya Ya coretkan disini atau selepas genap setahun saya membebel disini, saya akan berhenti menulis. Saya mahu jadi pembaca, pembaca dan pembaca kepada bloggers diluar sana. Hari ni menulis hanya kerana ingin mengucapkan
TAHNIAH kepada yang ambil keputusan SPM hari ni… Teringat zaman saya 8 Mac 2008 yang lepas... Saya rasa tarikh ni saya ingat2 lupa, entah betul atau tidak.

Pasti banyak ingauan yang dating malam keputusan SPM akan diumumkan…
Pasti impian U diluar sana yang terkenal-kenal jadi pilihan…
Pasti lega akhirnya keputusan dalam tangan…
Berusaha, Doa dan Tawakakal telah dipasakkan…
Pasti jumpa teman-teman seangkatan rindu bertimbun berbulan-bulan…
Pasti banyak cerita suka duka ingin dikongsikan…            
Pasti juga yang mengambil kesempatan hulurkan kad jemputan…
APA PUN KEPASTIAN, saya ucapkan TAHNIAH dan SEMOGA MAJU JAYA dimasa akan datang…

DUNIA BUKU ANDA tidak terhenti di SPM, mencari, melayari dan mengerti sehingga jasad ditelan bumi…

TAHNIAH!!! WOW! TAHNIAH YA!!!



Nota Tarian Rasa Bulan : Bila Idea Hati Banyak Bermain, Jauhnya Aku Dari Tuhan.
                                            Yo Yo Ooo  je… kata ni entri terakhir, ngeee=)) ^.^

                                                                                                                                                                Sya Ya


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Lain-Lain Tahu Tak

Bu ming bai, bu ming bai, Rakho ne? Bu ming bai loooJ
Hehehe

Salamun’alaikum. *ketuk pintu maya sengaja tinggal, rasa janggal* Wah!!! Banyaknya benda-benda baru yang saya tak tahu ditahukan, dibukakan, dimesti fikirkan dan dinilaikan. *banyak di___kan lagi sebenarnya kan kan kan???*

Sepi je ruang alam ni. *alamak, terpijak tikus… hehehehJ* *Assshhhinnn, bershin bershin pulak… shuuhhh shuuhs… banyak sawang-sawang yang perlu dibersihkan…J* Tak de apa ke yang nak dikongsi? Secara umum je… *ni chue ding ma? ~.~*

Saya suka memerhati. ‘saya juga, saya juga.’ *heh? Ada suara lain juga menyahut. J*

Pernah rasa tak faham akan sesuatu? Rasa pendapat sendiri, kefahaman sendiri betul? Orang lain punya pendapat? Ya, kita boleh dengar tapi kita hanya ambil sebahgian, itupun masih ragu-ragu. Tetapi… Kebenaran akan muncul juga akhirnya walaupun lambat. Mungkin berjam-jam, berhari-hari, berminggu-minggu, berbulan-bulan, bertahun-tahun atau kita akan terus tertipu tanpa hal yang sebenar sehingga meninggalkan dunia ini dan pergi kedunia yang sebelum kekal abadi.

            “Saya tak tahu, macam mana saya nak faham.”
Ya, betul tu. Kita sering rasa kalau tak tahu, okay je kot. Inikan nak faham.
Tapi
“TIDAK TAHU AKAN SESUATU ITU BUKANLAH ALASAN.” @
“ DOESN”T KNOW IS NOT AN EXCUSE.”

Pendapat orang lain-lain.
Kefahaman orang lain-lain.
Penilaian orang lain-lain.
Walaupun fitrah yang sama, satu pasukan yang sama, pasti ada sedikit lain-lain.
Lain-lain bukanlah satu sebab untuk berpaling tadah, bermasam muka dan berjauh hati. Mungkin itu penguat dalam sesuatu perhubungan. Samada dalam persahabatan, kekeluargaan atau masyarakat.

Tata, jaga kesihatan juga diri. Permisi =) ~.~'

                                                                                                                                                                               

Sya Ya

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Fanatic Memasak???=)


Salamun’alaikum. Cik Pah kita suka tengok drama Indonesia yang disiarkan setiap hari di Tv Hijrah dari jam 6:05 petang. Saya layan je lagunya… hehehe. Ceritanya agak panjang, tak larat sanggup tunggu episode dari episode. Kalau pun mampu bertahan 10 minit. Tidak seperti Drama Taiwan.

Fanatic
Yup! I’m crazy and fanatic with Taiwan Drama. I fall in love with the Hokkien language now. (Family Harmony) At the same time, I love too much lei with Mandarin language. I was starting like with Taiwan Drama since high school. It’s increasing when I had been watched Hanazakarino Kimitachihee. The drama was acted by Wu Zun @ Chun Goh Kiat and Ella Chen @ Chen Jia Hua. The drama was so amazing to me. I fall in the language also. I learned from there a little bit and pronunciation even not so good. J Then, I realized that before the drama, I had been watched drama from S.H.E.. S.H.E is a famous group singer in Taiwan. J
[I was attempting to write in English. Hehehe] *hehehe??? JJJ*

Masak-masak
Ya, masak-masak. Ringkas je nak tulis. Selalu orang sebut masak ini sangat penting. Ya, tak dinafikan. Tetapi yang penting rajin memasak, bukan? Kalau tak pandai memasak, tak apa kan? Yang penting rajin, kan? *nak Tanya lagi, huhuh* Kalau dah pandai, jadi tak rajin. Tak elok juga. Kalau yang tak pandai memsak, sekurang-kurangnya boleh tolong kemas pinggan mangkuk kan? Jangan terlalu beri penekanan yang seseorang itu perlu pandai memasak. Tetapi biarlah rajin memasak, takpun pandai tolong ngemas jelah ya. JJJ Senyum-senyum ya…=)


Tata. Jaga kesihatan. Kurangkan ais dalam minuman.

Sya Ya

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Pastikah Kita???


Salamun’alaikum. Hanya ringkas coretan kali ini.

Anda pernah merancang? Yang tak terancang, tapi dilakukan juga. Pernah kan? Bila dirancang yang semudah-mudah atau yang sesulit-sulit payah, pernahkah kita terfikir tidak semuanya akan menemui jalan yang kita mahu.

PASTIKAH KITA?
Ya, berjalan. Kita mesti pernah berhajat ingin ke sesuatu tempat. Kalau yang rancang mungkin ke tempat percutian, kalau yang biasa-biasa mesti seperti pi sekolah dan ke tempat kerja.Tapi adakah kita pernah terfikir mungkin kita tak akan sempat ke tempat yang ingin dituju. Bukan ingin tidak mahu optimis, tapi benda yang remeh ini bila tidak terjangka, boleh jadi trauma bila sesuatu yang buruk terjadi dipertengahan jalan. Kita pergi ke sekolah, tempat kerja, tempat percutian, masjid, dan apa-apa tempat yang kita ingin tuju, berjalan. Pastikah kita sampai ke destinasi? We always set in our mind nothing weird will be happen. Satu je soalan, kenapa pasti akan sampai, bukankah ia berliku-liku. Kalau yang smooth journey, baik je la.

Mungkin musim cuti Tahun Baru Cina, banyak yang berjalan. Kaki jalan-jalan, luaskan pemandangan. Timba pengalaman semaksimum mungkin. Selamat merancang dan berhati-hati. Doa selalu. Semoga yang selamat-selamat aja dalam sebarang urusan. Moga diberkati juga. 

XinNianKuaiLe.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

I'm sorry...


Salamun’alaikum.

J Sejak dua tiga hari ni, semua yang saya buat serba tidak kena. Kelas yang saya salah faham sendiri, tangan yang menyentuh manja permukaan haba seterika dan saya yang terlupa janji Dia. Semuanya kelihatan begitu tergantung sekali sangat-sangat tersangat. Saya buat salah pada sseseorang atau berapa orang atau semua orang yang saya kenal atau terpandang sebelah mata, sekilas ya.

KELAS
Mundar-mandir saya mencari kelas, lecturer pun macam tak da. Saya merungut. Sangat merungut berartus-ratus malah mungkin beribu-ribu patah kata yang keluar untuk menghamburkan rasa marah atau kecewa bila bercakap mengenai kelas sejak 2 minggu lepas. Bila mula masuk minggu ketiga, saya perasan ada sesuatu yang tak kena dengan saya.
            Kenapa asyik merungut?
            Cepatnya berputus asa?
            Kenapa nak salahkan kesilapan sendiri keatas bahu orang lain?
            Kenapa nak menghamburkan kata berbaur kemarahan keatas orang lain atas kelalaian dan        sikap sambil lewa sendiri?
Inilah beberapa persoalan yang saya terfikir dan saya faham, mengapa saya rasa saya buat semuanya tergantung. Sangat harus perlu muhasabah diri.
Bukankah keberkatan ilmu cikgu itu sangat penting? Hen pa le…
Lain cikgu, lain cara pengajarannya. Fahami karakter cikgu dan terima dengan terbuka. Saya pelajari tentang itu. Tidak semua cikgu itu memenuhi kehendak apa yang kamu mahu atau jangka.
            Kenapa nak jangka apa yang kamu mahu. Kamu yang mahu belajar atau mengajar? – Monolog hati sering salahkan diri agar lebih bersifat rasional dari emosional. Saya yang emosional.

SETERIKA
Pernah terseterika tangan? Sangat baik, kan? JJJ Ketika menggosok, letak seterika secara serong. Bila menggosok, tangan kiri mula mengambilnya.
Kenapa rasa panas? Ohh… Terpegang kat tepat panas. L
Baik, teruskan menggosok, beberapa saat kemudian, tangan kanan pula mengambil seterika itu dan monolog hati yang sama seperti diatas.
Eh? Bukan ke dah letak secara betul?
Wah! Dua-dua tangan pun nak berebut rasa panas ke? Waaa… Memang sangat ‘sayang’ kat jari-jari tangan ni… [Sekarang menaip tak rasa sakit haba dah…J] Benarlah kata pepatah ‘Cubit peha kanan, peha kiri terasa juga’ Saya nak guna ‘Jari kiri terhaba, tangan kanan nak bersapa dengan haba juga. Barulah serasa bersama, sayang akan selamanya. Haba.’

DIA
Bila setiap hari. saya rasa tidak puas hati akan kehidupan harian, lupakah saya pada-Nya. Dia akan datang saya jika saya mengadu, merintih pada-Nya kan? Tetapi kalau saya terlalu banyak noda dosa pada orang-orang, mungkinkah saya tidak akan dapat jumpa Dia. Saya perlu kuat kan? Saya perlu ia biarpun ia tidak sehebat seperti orang-orang yang lain. Saya hanya ada ia untuk menguatkan hati walau sering terbabas, terkandas dan tersesat. Saya faham bukan senang nak jumpa ia. Pasti dosa tergantung pada orang-orang. Jadi, disini. Saya ingin memohon maaf.

MAAFKAN saya atas keterlanjuran kata selama mana saya menulis atau kita pernah kenal.
Maaf. Saya hidup tergantung jika saya ada buat salah dan buat-buat tak salah. Maafkan saya. Maaf semua…
                                                                                                        
Sya Ya

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS